Phishing. Apa tu?

No Comments
PHISHING

perkataan pertama kali aku nmpk time aku login cimbclicks utk check elaun dh masuk ka belum....dan sememangnya mhampakan, belum. salah entah sapa napa kelas aku plk yg lmbt masuk.cis.

berbalik kepada topik utama,phishing. Phishing ni mengikut pemahaman aku, salah satu bentuk cybercrime, d mana percubaan/langkah utk mendapatkn informasi penting seperti, username, password, kad kredit , dll...melalui media elektronik spt email, atau direct communication = chat dn sbagainy.

Bentuk atau cara phishing yg telah dikenalpasti adalah melalui email, d mana individu menerima email kononnya drpd pihak bank ( atau yg berkenaan ) meminta anda verify username dan password.dan individu tsebut akan di'direct' ke satu webpage yg similar mcm login selalu tu. mmg sebijik la.nama pun mo menipu org kan,sure la sebijik. then, individu yg tertipu akan key-in username, login ID, password. then, mangsa akan di 'direct'kan ke webpage yg lain...biasany page yg ckp 'login error' la hapa suma...x kira la x dpt login, sbb key-in td telah dihantar ke database c pemutar belit. so,jika anda pernah mengalami kejadian peristiwa sedemikian, kemungkinan BESAR anda telah memberi maklumat anda kpd org lain.malang.

satu bentuk cara yg dikenalpasti lg, time kita key-in website utk ke bank kita tu, then kuar search result kan?sesetengah bijak pandai dapat meletakkan website yg similar dgn website sebenar time search result tu kuar.dan klu silap langkah, c tertipu akan masuk, dan key-in dan menjadi mangsa phising. so, kena hati2 la masuk website nnt ar.

so, klu online banking ka hapa ka, kena hati2 ar. biasanya pihak berkenaan telah menghantar warning bahawa dorg xda kirim email utk anda verify username password suma tu. aku kena phising xpa, sbb masuk elaun ja confirm 5hari kemudian sudah hbs guna sebaiknya.ahahaha

lgkh yang disarankn,
  • browse guna browser yg AGAK selamat drpd phishing spt FireFox 2, IE7, Opera. Opera 9.1 guna live blacklists dr PhishTank dan GeoTrust, termasuk jg la live whitelists dr GeoTrust.
Mozilla 2.0 plk guna google anti-phishing software. tp maklumat ni mcm lapuk sikit, sbb aku skng guna Mozilla 3.0.3. apa pny wiki.slow.lembab.

  • gunakan anti-phishing software, PhishTank tu dan Geotrust. atau Avira complete pny.klu free tu dia x lengkap sgt. dan jg antivirus yg menyokong protection while browsing/surfing. yg penting kena update.
  • jgn respon pd email2 yg disyaki

klu ada kekurangan atau kesilapan dlm maklumat yg aku berikan,sila drop d comment d bwh. malangny, kerana seseorang yg dungu memaki aku guna anonymous, aku telah block anonymous comment. klu ada acc gmail, blogspot, blh drop comment trus.

++++adding info, FireFox 3.0 ke atas suda ada anti-phishing, anti- malware.-built-in-.

ni contoh email phishing....time mouse/cursor-over link yg utk "login" tu, status bar akan menunjukkan link ke location lain, bukannya website yg sepatutnya.
Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home

0 comments