Paranormal Activity ending. Penamat sebenar Paranormal Acitivity.

3 comments



Abstrak (chewah...latih untuk Action Research final year ni.hehe)

Apakah ending atau penamat sebenar Paranormal Activity?Tujuan kajian ini adalah untuk menentukan scene yang original / sebenar kepada filem Paranormal Activity. Filem yang telah mengaut keuntungan yang lumayan ini baru-baru ini telah ditayangkan di pawagam Malaysia walaupun sebenarnya telah di-release di luar negara kira-kira 4-6 bulan lepas.





Ok, setakat ini, sesiapa yang mendownload filem ini ( aku malas da mau ikut format Action Research), pasti dapati berbeza dengan yang dilihat di pawagam...dari segi endingnya..

Yang download:
Ending, Kate turun  ke bawah, teriak2...Then Mica turun, dengar suara dorang bergaduh...then beberapa ketika kemudian, Kate naik atas...duduk sebelah katil, sepanjang hari...then, ada suara ppuan (kwn Kate) masuk dlm rumah then teriak2 (nampak mayat maybe). Then, polis datang, Kate berdiri dgn pisau, polis tembak Kate.(seperti diceritakan oleh Mohd Nooriman dan Mohd Azlan)

Yang tgk di movie:
Ending lebih kurang macam di atas, tapi Kate baling Mica pergi kamera, kamera jatuh, Kate berdengus2 di tepi Mica dan tunjukkan ekspresi mengejutkan di depan kamera. ( Seperti diceritakan oleh Nordin Farid.)

Sekarang,jika sesiapa melihat kedua2 ending movie ini, pastinya bingung.mana satu ending yang original? Untuk mengkaji persoalan ini lebih mendalam, aku telah tengok kedua2 ending ini. Yang telah di download, berada dalam laptop Mohd Azlan (Kunak). Yang di pawagam, aku x tgk, sebab xda duit. No money no watch movie. hehe...Tetapi, rupa-rupanya yang DVDRIP aku download bulan lepas, sama dengan di pawagam. Sebenarnya, aku belum tgk habis lagi filem ni. Faktor-faktor aku x tgk habis:
  1. boring.byk cakap awal2.lari mood.
  2. ada 10 lg movie horror yg telah aku download aku lum tgk.so,kena ikut barisan.
  3. XP SP3 ada conflict codec,so terbantut progress aku aritu.install ini,xda bunyi.uninstall,dan install lain,xleh play.bengong2, aku tgk Shibuya Kaidan terus
  4. aku skip2 la juga untuk part boring...then time aku skip2 tu,kena pulak scene dahsyat,dan sound aku KUAT. celaka. terkejut aku. (aku antara insan yg susah utk tkejut.and yes, time ni aku terkejut gila).shit, terus aku off
So, untuk determine kedua-dua ending, of coz la aku tgk kedua2nya kan, baru adil...ada kawan2 cakap, ending yg kate kena tembak polis tu original, ada yang cakap sebaliknya... So, based dgn apa yang tgk, dan nilai, sepertinya ending polis tu logik sebagai original...tp ending tu kurang sesuatu..kurang "horror"..cuba fikir, sepanjang movie ni, cemana ia developed? dari slow,sikit horror, then mid horror, then horror berabis!! Jika ending polis ini diambil kira, ending seperti ini ibarat anti-climax,atau ending yang x bkembang dr segi luar filem "Owh, ending dia dua2 mati" "Hantu tu pun sure xda sudah"

Untuk ending yang satu lagi, mmg horror. baling tiba2 pegi kamera. celaka. part ni yg aku skip2 then tkejut tu.celaka tul.Ending gini, mmg agak sesuai sebagai penamat sebuah cerita horror. TETAPI,  jangan lupa, ini ending bagi pawagam dan DVDRIP. ending ini adalah ending komersial. So, nmpk agak kurang real / original daripada yang di atas.

So, memandangkan aku sendiri pun x sure mana satu ending sebenar, aku buat kajian seterusnya...GOOGLE-ing. yea. jumpa satu blog. Blogger ni mmg selalu review filem, dan ada quote temubual dengan pembikin filem  ni, sebenarnya ada banyak penamat cerita ini, tetapi x discreenkan, maksudnya, x ditayangkan la. setakat yang kita tahu, ada dua yg ditayangkan kan? tetapi mengikut blog ini, ada ending KETIGA !!! Kate bunuh diri dengan mengelar lehernya menggunakan pisau!! Seperti juga ending pertama, Kate turun ke bawah, Micah kejar, gaduh2 bising2, then Kate naik atas. Bezanya, dia x duduk, tapi berdiri depan kamera, nmpk separuh badan, x nmpk muka, (lgpun,time berjalan ke arah kamera,muka dia tunduk), dengan darah2 dan pisau, dia kelar leher dia....

So, adakah penamat ketiga ini penamat sebenar? Jawapannya tidak. Mengikut Oren Peli, yang original adalah scene polis tembak Kate. Ini dinyatakan di dalam blog rujukan aku. Segala link rujukan ditulis di akhir entry ini. heh

Fakta-fakta penting Paranormal Activity:
  1. Ini bukan cerita sebenar.Ya.Ini bukan berdasarkan kisah benar or what-so-called based on true story.Rekaan semata2.
  2. Bila ini bukan berdasarkan cerita sebenar, maka tiada la istilah ending sebenar. Hanya ending original, ending komersial,dan sebagainya.
  3. Ending ketiga tersebut hanya ditayangkan sekali untuk umum. Aku sedang berusaha mencari untuk download versi ini.
  4. Kepelbagaian ending kepada cerita ini menyentuh pelbagai aspek. Sesiapa yang main game yg mempunyai pelbagai ending, pasti faham. Sebagai contoh,game Silent Hill.
  5. Diinspirasi oleh pengalaman Oren Peli sendiri, ketika dia berpindah ke rumah baru. Rumah dia berhantu juga, tapi juz bunyi2 pelik sahaja.
  6. Penggambaran 7 hari. Di rumah Oren Peli sendiri.
  7. Watak Micah dan Katie, adalah berdasarkan nama sebenar pelakon tersebut Katie Featherston dan Micah Sloat
  8. Filem pertama Oren Peli. Editing awal menggunakan Sony Vegas. (aku pun pguna Sony Vegas.bangga2.hahaha)

So, rujukan-rujukan yang aku dapat adalah : (credits to them)
Mungkin aku melakukan beberapa kesilapan dalam mengekstrak maklumat tentang persoalan ini, jika anda mendapati kesilapan2 tersebut, sila inform aku,ok? hehe...jam 2 pagi la ni, sure mata ngantuk =.= . .....So, goodnite, dan....hati2 tido.haha.....cilaka.aku takutkan orang, sekarang aku sdri gegar.
Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home

3 comments

Unknown said...

mcm kin tatut pla ba cerita ni :)

Ai.Zuhair said...

heh. boleh la layan2....lg best tgk d cinema berbanding dlm pc XD

Nia Sillent said...

memangg jibam.. memati le aku pecaye cite nih cite sbenar... kambing btul.. ish rase nk pepijakkk ajer laptop aku nih.. (laptop aku bersalah sbb aku tgk cte tu kt laptop aku.. -.-)

pehh mmg hanginn gua.